onsdag, augusti 19, 2009

Min mamma och att vara mamma.


Vilken hallonplockardag.... mamma skulle hjälpa till men hon satt bara på en stol och rökte i 2 timmar, medans duktiga jag fick ihop 3 liter hallon. Hon kom hit senare på kvällen, blev avis på mina hallon som jag satt och rensade... imorrn skulle hon minsann plocka! Samma sak med vinbär, jag plockade 4 liter på en timma... hon hade plockat 3 dl under en hel förmiddag! Ja min mamma är skojig =) Haha.. lite lat kanske nu på senare dar, men det får man vara då man fött 7 barn och fostrat dom väl och tagit gott hand om dom, min mamma är en väldans bra mamma och jag är tacksam för varje dag jag har med henne... fast jag många gånger stör mig på henne, och vi är som hund o katt! En mamma är alltid en mamma, har en stark relation till min mor eftersom att hon trots mina misstag i livet och mina utsvävningar funnits där för mig, ställt upp på mig och jag har alltid kunnat ringa för att prata, eller tigga till mig en tjänst eller en slant.... Hon har alltid tagit mig för den jag är, alltid peppat mig och alltid satt mina fina sidor före mina mindre bra sidor och alltid talat om att jag har ett varmt hjärta och är en väldigt snäll människa. Har alltid tyckt att jag kunnat säga det jag vill till min mamma, har alltid berättat mina "snesteg" i livet och min mamma vet nog om allt jag gjort, även alla dessa saker jag gjort som är mindre bra... därför har hon alltid visat att hon litar på mig och hon litar på mitt ord. Hon har vetat då folk farit m osanningar och talat om sådant dom inte har en aning om... det är det som är så bra med att vara ärlig och stå för den man är och stå för det man gjort. Man får tillbaka tillit och förtroende om man är ärlig... och visar respekt för familjen. Hoppas att jag åstakommer samma sak med mina barn, och att mina barn kan prata med mig och att mina barn vet att mamma aldrig kommer att vända dem ryggen... eller fly från deras problem! Hoppas hoppas att man får det av sina barn... antar att jag kommer att vara en ganska hård mamma, men samtidigt ska jag finnas där. Dom ska veta att dom har ett hem att komma hem till... dom ska inte behöva vara rädd för att komma hem om dom gjort ett snesteg, dom ska få känna trygghet och veta att man finns.. och att mamma och pappa finns där... kanske med konsekvenser för det man gjort, för blunda ska jag aldrig göra.. ska aldrig stänga mina ögon och mina öron för att underlätta mitt samvete över mina barn, ska aldrig låtsas att inte se det som sker. I motgångar och medgångar ska jag vara en mamma. En mamma som älskar och finns där för mina barn... Är väl därför man blir ledsen då man tycker vissa dagar är jobbiga och man igentligen bara vill sticka och lämna allt.... men det är väl det som är kärlek, att bli trött, besviken, arg eller sårad på någon... är väl dem man älskar som lättast gör en irriterad eller almänt slut och upprörd. Är väl dem man älskar som lättast får en att bubbla av känslor.... För mig är det kärlek att ena dagen vara skojig rofylld, glad och ha det bra medans nästa dag är man arg, besviken, ledsen i ögat.... Att älska en annan är för mig känslor! Och dom som ger mig just äkta känslor är, mina barn, min man, min familj, mina vänner!


Älskar er och tackar för att ni finns och för att ni står ut m mig då jag har mina sämre dagar!


2 kommentarer:

Mona sa...

Lotta din mamma är som en storasyster för mig :-)Snälla Ramona hos dig svallar alla känslor på en gång. Du är Ramona och kommer alltid att vara Ramona än vad som händer Kram från Faster

Anonym sa...

Fina rader sis! stämmer bra! Kram syster R.....