måndag, februari 02, 2009

Måndag





Vars har alla tatt vägen?! Ingen som bloggar... kolla in syster andriettas bloggsida, superduperfin! =) Man kan göra mycket skoj med sin blogg, bara man har tid för det tar ju lite tid!

Inatt kommer Magnus hem.. får se om jag väntar på han eller om jag ska krypa ner i kojan för det blir jag som ska upp i ottan m flickorna :) Men det blir ju bara trevligt... Sedan vet jag inte vad det blir, tror att jag ska ta flickorna på en tur med skotern ut till mamma i laxbacken! Bara jag bevisar för Magnus att jag får igång den själv så vi inte blir ståendes i skogen... Men det ska nog jag fixa!!! Skogsjänta som man är! Eller hur det nu var... Känner mig tyvärr mer hemma i Umeå fortfarande och trivs som fisken i vattnet direkt jag kommer dit. Önskade att man kunde ha 2 boenden, men i dessa tider går det inte men man kan ju ha det som en dröm iaf. Får jag tillräkligt med pengar nån dag så ska jag förverkliga min dröm ;) För då gör jag vad jag vill av mina pengar... rink som man blir!?.. eller kanske inte! TIME WILL TELL!!!

I helgen är det släktträff hos moster Karin o Kjell och jag hoppas verkligen att jag kan byta min tur så att jag kan haka på, vi ska pimpla... jag vill jag vill jag vill!!!! Bara måste....

Nu sitter jag och pratar med lillasyster Andrietta på msn, vi pratar om mormor o morfar och alla härliga minnen!

morfar brukade säga då vi var små!
- komhit mina småflickor så ska ni få er en slant (dexter hakade på) jag och andrietta fick 1 krona var, varav förstfödda pöjken fick en 50 öring!!!

då ropade mormor från köket, från det gröna köksbordet med pinnstolarna där hon satt och klappade händerna!
- 1 krona var då inte mycket här har ni en 5 krona.

Badade man hos mormor, så fick man max ha 10 cm vatten i badkaret för vi kunde drukna! Sov man över hos mormor o morfar (vilket vi ofta gjorde) så fick vi en flugsmällare vi fick daska till mormor med då hon somnade för hon hade lovat att vaka med oss! ( vi fick ligga i morfars del av storsängen och han blev skickad till sängen i tv-rum) Hon satt även fast sängkläderna i säkerhetsnålar så att påslakanet skulle sitta på plats på täcket, fanns säkerhetsnålar på örgotten oxå om jag inte minns helt fel! Kom fram till att Andrietta ärvt den sidan av mormor =)
Vi fick inte sitta i soffan eller i fotöljen, kunde få en pall om man hade tur och inte bråkade, annars fick vi sitta på golvet! :) Inga barn i hennes "fina gröna" möbelgrupp!!! Haha... Jag och Andrietta älskade att få kika i hennes sylåda, knappasken var det bästa! Då jag blev lite äldre såsa mormor alltid då jag och mina vänner kom förbi... ni vet vart tvättstället är, tvätta er.. ni ser ut som om ni vore Lotta Engberg som går på gatan! (hon gillade inte den sladdertackan för hon bytte karlar kors och tvärs) Ja det finns en massa mer... SOV GOTT ÄLSKADE MORFAR OCH MORMOR// RAMSAN!!!

2 kommentarer:

Andrietta sa...

Det är så fint att man blir gråtfärdig! Vilka härliga minnen vi har av dem! De var allt bra underbara vår mormor å morfar! Önskar att de fortfarande fanns här med oss.

Kram på dig syster och hoppas att du kan vara med på släktträffen. Önslar jag oxå kunnat det.

Mona sa...

Nu ser du hur det är när ingen är på bloggen....tråkigt eller hur? Fint blev det hos dig :-)